Saturday, May 1, 2010

Ku Mohon Maaf walaupun Bukan Hari Raya

Assalamualaikum w.b.r. Selamat tua kepada bumi. Ialah, dah masuk bulan Mei(5) dah. Cepat masa berlalu, apa amal istiqomah kita lakukan sepanjang 5 bulan berada dalam tahun 2010. Pejam celik, pejam lagi celik lagi. Sudah lama kita hidup dan hampir pendek umur kita. Justeru itu tanya diri kita, apa amal kebaikan aku pada hari ini dan apa amalan kejahatan aku pada hari ini? Tanya diri, adakah aku berbuat mungkar pada hari ini, tanya diri adakah aku menyakiti hati sahabat seislamku hari ni? Sudahkah aku memohon maaf? Tanya diri, sesali diri dan marah diri ni. Mulalah meminta dan memberi maaf kepada orang dengan ikhlas.. Mulalah sebelum "belum bermula tapi dah berakhir". Usah tangguh, laksanakan..Di kesempatan ini Ana blogger kepada blog "Lampuneonmu dan syarahal-hadith" memohon maaf atas segala silap salah sama ada yang nyata, terkasar, teguran yang menyakitkan dan apa saja salah Ana pada sahabat, keluarga, rakan blogger dan sesiapa yang membuka blog ni dan membaca ayat " Ana mohon maaf".

PENTINGNYA PERSAUDARAAN DARI PANDANGAN HADITH

"Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar ma’ruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya adalah sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat adalah sedekah."

(Hadis Riwayat At Tirmizi dan Abu Dzar)

"Tiada dosa yang lebih layak untuk disegerakan Allah s.w.t. seksanya didunia disamping apa yang disediakan kelak diakhirat daripada aniaya dan memutuskan hubungan kekeluargaan"

(Riwayat Al-Tarmizi & Ibn Majah dari Abu Bakar Al-Siddiq r.a.)

"Tidak dihalalkan seorang Muslim memulau sesama Muslim lebih dari 3 hari 3 malam, maka siapa yang memulau lebih dari 3 hari 3 malam lalu mati akan masuk ke dalam api neraka."

(Riwayat Abu Dawud & Annsa'i)

"Tidak halal bagi seorang muslim memutuskan saudaranya (tidak menegur sapa) lebih daripada tiga hari; bila keduanya bertemu maka yang seorang ini berpaling dan yang seorang lagi membelakangi. Dan orang yang lebih baik dari keduanya ialah orang yang memulakan dengan ucapan salam."

(Hadits riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

"Barangsiapa yang memperhatikan kepentingan saudaranya,maka Allah akan memperhatikan kepentingannya.Barangsiapa yang melapangkan suatu kesulitan sesama muslim,maka Allah akan melapangkan satu kesulitan dari beberapa kesulitan dihari kiamat. Dan barangsiapa yang menutupi kejelekan orang lain maka Allah akan menutupi kejelekannya dihari kiamat."

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

"Setiap muslim yang memberikan pakaian kepada muslim yang tidak berpakaian, Allah akan memberikan pakaian syurga kepadanya.Setiap muslim yang memberi muslim lain yang kelaparan,Allah akan memberikan buah syurga kepadanya dan setiap muslim yang memberi minum kepada muslim yang kehausan Allah akan memberikan minum kepadanya dari ar-Rahiqul Makhtum."

(Hadis Riwayat Abu Daud)

"Dari Abdullah bin Amr ra ia berkata, ketika salah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah saw. "Ya Rasulullah amalan apakah di dalam Islam yang baik". Seraya Rasulullah saw menjawab: "Memberi makan (orang yang lapar) dan memberi salam kepada orang yang kalian kenal maupun tidak kalian kenal"
(Hadith Riwayat Al- Bukhari)

P/S : Semaikan benih persaudaran. Bertemu dan berpisah kerana Allah. Bertemu dalam iman, mengenal Islam dan menegakkan Al-Quran dan As-Sunnah. Proud yourself to be a Muslim by a Quality not a Quantity.

No comments:

Post a Comment