Wednesday, April 28, 2010

Perluaskan Skop memberi Salam

Hadith 1
Diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari daripada Abdullah bin Amru r.a. sesungguhnya seorang pemuda telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w mengenai apakah Islam yang paling baik: "Maka jawab Baginda Rasulullah : "Memberi makan dan mengucapkan salam kepada orang yang dikenali dan yang tidak dikenali"
Hadith 2
Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi sesungguhnya Nabi s.a.w. telah melewati satu majlis terdapat di dalamnya orang-orang Islam dan Yahudi maka baginda telah memberi salam kepada mereka.
Hadith 3
Imam Muslim telah meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda maksudnya : Janganlah kalian memulakan salam kepada orang Yahudi dan Nasrani jika kamu berjumpa seseorang dari mereka di jalan maka paksalah ia berjalan di tepi."
Syarahnya :
Walaupun mereka kafir zimmi (kafir yang dilindungi) lantaran memulakan memberi salam adalah bererti kemuliaan yang diberikan kepada mereka oleh kerana orang-orang Islam tidak harus memuliakan mereka maka usahlah memberi salam kepada mereka (Yahudi dan Nasrani).
Memaksanya jalan ke tepi adalah suapaya dia berjalan di tempat yang lebih sempit, jika terdapat dinding maka biarkan mereka rapat ke dinding tersebut. Perintahkan mereka supaya jangan berjalan di tengah jalan bahkan jalan di kedua tepinya. Ini adalah sebagai balasan untuk akibat meninggalkan jalan yang lurus (agama Islam)

No comments:

Post a Comment