Saturday, April 24, 2010

Doa harian Bersumberkan Hadith Rasulullah s.a.w


DOA KETIKA PAGI DAN PETANG

~ Doa Memohon ilmu, rezeki dan Amalan diterima

" Ya Allah, aku bermohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang halal dan amalan yang
diterima."
( Riwayat Ibnu Majah dan Imam Hambal )
~ Doa Memperbaiki Urusan Agama dan Dunia

" Ya Allah, perbaikilah urusan agamaKu, yang menjadi pegangan hidupku, perbaikilah urusan duniaku, yang menjadi kehidupanku dan perbaikilah urusan akhiratku, yang menjadikan tempat kembaliku, dan jadikanlah kehidupan sebagai tambahan bagiku dalam setiap kebaikan, dan jadikanlah kematian sebagai kerehatan bagiku daripada setiap keburukan."

( Hadis daripada Abu Hurairah )

DOA KETIKA MENUNTUT ILMU

~ Doa Memohon Dikurniakan Ilmu dan Hikmah

" Ya Allah, ajarkanlah dia (kandungan) kitab (al-Quran) ."

(Hadis daripada Ibnu Abbas)

~ Doa Penerang Hati dan Mendapat Petunjuk

" Ya Allah, ilhamkan petunjuk kepadaku dan jauhilah aku kejahatan dari diriku. "
(Riwayat at-Tirmizi)
DOA SEHARI-HARIAN
~ Doa Ketika Tidur
" Dengan nama Engkau Ya Allah, aku hidup dan aku mati "
(Riwayat Bukhari)
~ Doa Setelah Bangun Tidur
" Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kita setelah mematikan kita dan kepadaNya kita dikembalikan."
( Riwayat Bukhari daripada Huzaifah al-Yamani dan Abu Zar )
~ Doa Masuk Tandas
" Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada syaitan jantan dan syaitan betina. "
( Riwayat Bukhari dan Muslim dari Anas Ibnu Malik )
~ Doa Keluar Tandas
" Aku memohon keampunanMu. Segala puji bagi Allah yang menghilangkan kekotoran dari badanku dan sihatkanlah aku. "
( Riwayat Abu Dawud dan at-Tirmizi )
~ Doa Melihat Wajah Di Cermin
" Ya Allah Engkau elokkan tubuhku, maka eloklah pula akhlakku, jauhilah wajahku dari neraka. Segala puji bagi Allah yang mencipta tubuhku sebaik-baiknya dan memuliakan bentuk mukaku sebaik-baiknya, dan menjadikan aku dikalangan orang Islam "
( Riwayat Ibn Hibban, Ibn Mardwiyah dan at-Thabarani dari haids Abdullah Ibnu Mas'ud, Aisyah dan Anas Ibnu Malik )
~ Doa Ketika Membuka Pakaian
" Dengan nama Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia. "
( Riwayat Ibnu Sunni daripada Anas Ibnu Malik )
~ Doa Ketika Memakai Pakaian
" Ya Allah aku memohon kepadaMu dari kebaikannya dan kebaikan yang berada bersamanya, dan aku berlindung kepadaMu dari kejahatannya dan kejahatan yang berada bersamanya. "
( Riwayat Ibnu Sunni dari Abi said al-khudri )
~ Doa Ketika Wuduk
" Ya Allah ampunilah dosaku, lapangkan rumahku dan berkatilah rezekiku"
( Riwayat An-Nasa'i dan Ibn as-sunni)
~ Doa Selepas Berwudhuk
" Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, yang Maha Esa dan tiada sekutu bagiNya; dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu hamba dan RasulNya; Ya Allah, jadikanlah aku dari kalangan orang-orang yang bertaubat dan daripada kalangan orang yang bersuci. "
( Riwayat Muslim dan at-Tirmizi daripada Umar bin Al-Khattab )
~ Doa Selepas Azan
" Ya Allah, Tuhan yang telah mensyariatkans seruan azan dan solat yang akan didirikan, kurniakan kepada junjungan besar Nabi Muhammad keutamaan dan kelebihan, kemuliaan dan darjat yang tinggi serta limpahkan padanya makam yang terpuji yang telah Engkau janjikan."
( Riwayat Bukhari dari Jabir Bin Abdullah )
P/S : Hanya sebahagian doa-doa harian yang kita baca dan amalkan yang membezakan ada hadith yang menyebut dari mana datangnya doa ini dan maksud doanya.. Seperti juga perumpamaan yang mudah bila kita baca surah dalam solat lebih elok (Afdal) kita faham maknanya lagi lagi surah Muqqadimah Al-Quran yakni Surah Al-Fatihah. Insya-Allah.. Amalkan bersama..

1 comment: