Thursday, April 1, 2010

Pembuka Lembaran Hadith..


APA ITU ILMU HADITH?


Ilmu Hadith bermaksud : Kaedah-kaedah yang digunapakai untuk mengetahui dan menilai kedudukan perawi (sanad) dan lafaz (matan) Hadith. Melalui kaedah ini seseorang itu dapat mengetahui kedudukan atau martabat sesebuah hadith dengan mengkaji sifat-sifat perawi dan jumlah mereka serta kesahihan matan hadith yang diriwayatkan menjurus kepada kedudukan sesebuah riwayat sebagai dalil atau hujah baik dalam akidah mahupun syariat.


Menggunakan kaedah ini, ulama Muhadithin mampu mengumpulkan hadith-hadith yang berselerak dan bercampur aduk kategorinya di tangan umat Islam dan membentuk khazanah berharga untuk panduan umat Islam serta dapat mengkategorikan jenis-jenis Hadith seperti : Hadith Sahih, Hadith Hassan, Hadith Dha’if, Hadith Maudhu’, Hadith Qudsi, Hadith Marfu’, Hadith Mansukh, Hadith Mu’an’an, Hadith Mursal dan dengan adanya jenis-jenis Hadith ini dapat memberi panduan kepada manusia tentang perlunya mengetahui serta berhati-hati dalam penggunaan Hadith.

PENGERTIAN AL-HADITH

Pengertian Bahasa

· Membawa maksud pengkhabaran

Firman Allah S.W.T. :

Dan sudahkah sampai kepadamu (Wahai Muhammad perihal Nabi Musa)

(Surah Taha 20 : 9)

Firman Allah S.W.T. :

Sudahkah sampai kepadamu (Wahai Muhammad) perihal (kebinasaan yang menimpa) kaum-kaum yang menentang (rasul-rasul yang telah diutuskan kepada mereka)?

(Surah Al-Buruuj 83 : 12)

Firman Allah S.W.T. :

Dan ingatlah ketika Nabi membicarakan secara rahasia kepada salah seorang isterinya..

(surah Al-Tahrim 66 :3)

· Membawa erti percakapan.

Sebagaimana Firman Allah S.W.T :

Di hari itu orang-orang kafir dan orang-orang yang mendurhakai rasul, ingin supaya mereka disamaratakan dengan tanah (mereka dikuburkan atau mereka hancur menjadi tanah) dan mereka tidak dapat menyembunyikan (dari Allah) sesuatu kejadian pun.

(Surah An-Nisa 4 : 42)

Firman Allah S.W.T :

..dan siapakah orang yang lebih benar perkataan(nya) dari pada

Allah ?

(Surah An-Nisa 4 : 87)

· Juga membawa maksud keterangan

Sebagaimana Firman Allah S.W.T :

Maka apakah kamu merasa hairan terhadap keterangan –keterangan al-

Quran ini (sehingga kamu mengingkarinya)?

(surah An-Najm 53 : 59)

Sebagaimana Sabda Nabi yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari:

Sebaik-baik hadith adalah kitab Allah’’

· Juga membawa maksud mimpi.

Dan Demikianlah Tuhanmu, memilih kamu untuk menjadi Nabi) dan diajarkan-Nya kepadamu sebahagian dari ta'bir mimpi-mimpi

(Suruh Yusof 12 : 6)

· Akhirnya membawa erti cerita dan kisah.

Firman Allah S.W.T :

Kemudian kami utus (kepada umat-umat itu) rasul-rasul kami berturut-turut. tiap-tiap seorang Rasul datang kepada umatnya, umat itu mendustakannya, Maka kami perikutkan sebagian mereka dengan sebagian yang lain. dan kami jadikan mereka buah tutur (manusia)..

(Surah Al-Mukminum 23 : 44)

Sebagaimana Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang dirawayatkan oleh al-Bukhari:

وحدثوا عن بني اسرائيل ولا حرج

Kamu boleh meriwayatkan kisah daripada Bani Israil.


Pengertian Istilah

· Segala apa yang disandarkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. baik berupa ucapan, perbuatan, sifat, dan pengakuan , baik sebelum diutuskan sebagai rasul atau selepas perutusan

· Menurut pendapat ahli hadith, al-hadith ialah sesuatu yang telah diriwayatkan dengan keizinan daripada Nabi Muhammad s.a.w. , baik mengenai perbuatanm percakapan atau perkataan, kelakuan, ikrar atau penerangan tentang sifat atau cirri-ciri fizikal baginda yang zahir.

· Dalam konteks lain, sesentengah ulama’ mengatakan hadith ialah apa sahaja yang disandarkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang merangkumi ucapan baginda yang zahir.

· Ibnu hajar berpendapat Hadith ialah apa apa sahaja yang disandarkan kepada Nabi Muhammad s.a.w.

· Al-Narawi berpendapat, hadith ialah apa-apa sahaja yang disandarkan kepada Nabi Muhammad s.a.w daripada perkataan, perbuatan, diam, setuju, gerak laku, dan diam masa tidur atau jaga.

No comments:

Post a Comment