Monday, April 26, 2010

Kualiti Umat Akhir Zaman Seperti Buih

( Nabi Muhammad Amat Bangga Pada Umatnya Yang Ramai
tapi Berapa Ramaikah Yang Berkualiti? )

Rasulullah s.a.w bersabda :

"Hampir tiba masanya kamu dikerumuni oleh manusia seperti mana orang-orang mengerumuni sesuatu hidangan" Berkata seorang sahabat, "Adakah ia lantaran pada waktu kita yang sedikit?" Nabi menjawab, "Tidak,sebaliknya kamu ramai tetapi kamu menjadi seperti buih ketika berlaku banjir. Allah mencabutkan rasa gerun dari hati musuhmu dan memasukkan perasaan wahan ke dalam hatimu." Sahabat-sahabat bertanya, "Apakah itu wahan?" Bersabda nabi, "Cintakan dunia dan takutkan mati ".

(Hadis Riwayat Abu Daud)

Berhubung dengan hadith ini, as-Syeikh Said Hawa dalam al-Madkhal Ila Dakwah al-Ikhwan Al-Muslimin berkata, " Sejak runtuhnya kerajaan Uthmaniyah di Turki, umat Islam menjadi seperti yang disebutkan oleh hadith ini. Inilah penyakit yang menyerang umat Islam pada hari ini. Umat kehilangan kekuatan sehingga menjadi ringan dan terus hanyut di bawa arus. Bagaimanakah cara bagi menghentikan keadaan ini? Kita sebenarnya bertanggungjawab menerapkan nilai kebenaran pada umat dan seterusnya memproses umat ini sehingga mereka mempunyai nilai-nilai Islam yang kukuh, yang memampukan mereka melahirkan arus mereka sendiri.".

faktor-faktornya seperti berikut:

Kurang didikan agama dikalangan golongan masyarakat

Hari ini, jika kita perhatikan masyarakat kita dihanyutkan atau dimomokkan secara berlebihan dengan hiburan dan kemewahan dunia. Islam tidak menghalang atau melarang umatnya daripada mencari kesenangan dan kemewahan dunia, tetapi ianya haruslah berpaksikan kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Hal ini bersesuaian dengan sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud, " Carilah oleh mu kehidupan akhirat, tetapi jangan kau lupa bahagian mu di dunia " Bahkan Allah S.W.T. di dalam Al-Quran sendiri secara jelas memerintahkan kita agar sentiasa mencari kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat. Jika kita lihat pada hari ini, mereka yang terlibat dalam gejala sosial, hingga melibatkan perkara aqidah adalah di kalangan membesar jauh dari Al-Quran.

Mereka ini kebanyakannya tidak pernah membaca apatah lagi mengetahui makna Al-Quran itu sendiri. Saya amat yakin dan percaya, sekirannya pembudayaan kepada pembaca Al-Quran seterusnya penerusan melalui kaedah pemahamannya yang berterusan, masalah dan gejala sosial yang melanda masyarakat kita pada hari in mampu untuk di atasi.

Kurang rasa penghormatan kepada golongan Ulama’dan Ilmuwan Islam

Para ulama’ dan ilmuwan Islam adalah mereka yang sentiasa berusaha untuk menjunjung Al-Quran dan As-sunnuh sebagai panduan dan pedoman umat. Mereka sentiasa berikhtiar untuk menjaga kemashalatan dan kebajikan masyarakat, Justeru, mereka sentiasa memberian pandangan dan pendapat terhadap sesuatu isu dan permasalahn yang dihadapi oleh negara dari kaca mata dan perspektif agama.

Malanglah, golongan ini sering kali ditohmahan yang tidak enak seperti golongan ulama’ yang jumud dan tidak terdedah pada arus kemodenan. Harus diingat bahawa golongan ini tadak sama sekali anti kepada pembangunan, tetapi pembangunan itu hendaklah seiring dengan pembangunan rohani dan spiritual yang selaras dengan ajaran Islam. Nah, beginilah jadinya sekiranya pandangan dan nasihat yang sering di keluarkan oleh golongan ini dianggap remeh dan tidak seiring dengan edaran masa.

1 comment: