Friday, June 18, 2010

Dia (Allah) Segalanya..


Musykirin dahulu dan sekarang yang mana mereka pernah menyoal Nabi Muhammad s.a.w.
"Ya Muhammad, apakah Tuhan kamu itu berupa emas atau perak?"


Untuk menjawab soalan kafir Quraisy itu, maka turunlah kepada Nabi s.a.w. Surah Al-Ikhlas yang ertinya, " Hanya Allah Tuhan Yang Maha Esa. Dia (Allah) tempat mengadu dan juga tempat bergantung. Dia(Allah) tidak beranak dan juga tidak diperanakkan. Dia (Allah) tidak menyerupai dengan tuhan-tuhan yang sembahan orang kafir. Maha Suci (Quddus) Allah daripada apa mereka sangka. "

Setelah Surah Al-Ikhlas itu turun dan telah dibacakan Nabi Muhammad kepada mereka, namu dakwaan dan desakan kafir Quraisy itu tak pernah luntur, lalu mereka majukan lagi tawaran tambahan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang kononnya mengambil jalan tengah yang dianggap mereka sebagai adil.

Tawaran mereka itu berbunyi : " Kalau begini bagaimana wahai Muhammad, kerana engkau orang yang begitu terpengaruh di kalangan pengikut engkau, dan saya juga orang yang berpengaruh pula dalam bangsa Quraisy ini, maka kita ambil saja jalan tengah supaya kita tidak terus bercakaran, iaitu " Kami sembah Tuhan kamu selama sebulan, dan kamu sembah pula tuhan-tuhan kami sebulan juga. Kami ikuti ajaran agama yang kamu bawa selama sebulan dan kamu ikuti pula ajaran agama kami selama sebulan juga? "

Begitulah orang Musyrikin memutar belit sesuatu perkara dan cuba memperbodohkan manusia. Tapi dalam peristiwa ini Nabi kita Muhammad s.a.w. tidak mudah terperdaya.

No comments:

Post a Comment